loading...

هوردخت

بهترین های سلامت و زناشویی با هوردخت

خواص گیاه مرزنجوش

هوردخت بازدید : 62 چهارشنبه 10 دی 1399 : 17:02 نظرات (0)

خواص مرزنجوش

با برخی خواص دارویی مرزنجوش آشنا شوید.آشنایی با انواع ادویه برای هر آشپزی دستیابی به نسخه طبیعت سحرآمیز طعم و عطرهای شگفت انگیز است. در کنار این عطرو طعم ها معمولا اصل گیاهانی که به صورت خشک شده و ادویه استفاده می شوند خود گنجینه ای از خواص دارویی را به همراه دارند.مرزنجوش با نامهای توکلیجه، مرزنگوش، حب الفیل ،اذان الفار، ثاموس و ریحان سلیمان نیز نامیده می شود و معروف ترین خاصیت طبی آن آرامبخشی است.

 

از دیگر خواص مرزنجوش از بین بردن جای جوش و سالک است، به این مظور بایستی مرزنجوش را پخته، آن را با عسل مخلوط و به صورت پماد به محل مورد نظر بمالید.

مالیدن روغن مرزنجوش به صورت موضعی باعث رفع تشنجات عصبی می‌شود و عصب و عضلات را نرم می‌کند.

مرزنجوش

مضرات مرزنجوش (عوارض جانبی، موارد احتیاط و منع مصرف)

در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از زیاده‌روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود.بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی بایستی از مصرف مرزنجوش خودداری کنند، استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه‌ها مضر است.

 

از این گیاه برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و عفونت‌ها استفاده می‌شود.

از اسانس مرزنجوش به صورت پماد، برای ضد عفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌گردد.

از مرزنجوش برای تسکین درد روماتیسم، دندادن درد و گوش درد استفاده می‌شود.

گیاه مرزنجوش برای درمان سیاه سرفه، سایر سرفه‌ها و اسهال مفید است.

یکی دیگر از خواص مرزنجوش، باز نمودن انسداد و گرفتگی‌های مغزی و تسکین سردرد بلغمی و سوداوی و قطع زکام است، به این منظور بایستی از دم کرده مرزنجوش استفاده شود.

 

مرزنجوش باعث بهبود میگرن و درمان بی‌خوابی می‌گردد.

مصرف مرزنجوش به صورت موضعی، برای درمان درد عضلات، آرتروز، دردهای ناشی از برونشیت و رگ به رگ شدگی به کار می‌رود.

 

در تماس مستقیم با برگ‌های تازه گیاه مرزنجوش، ممکن است پوست یا چشم متورم شود، همچنین مصرف طولانی مدت این گیاه باعث ایجاد سرطان می‌گردد.استفاده آن برای زنان باردار مضر بوده، منجر به سقط جنین خواهد شد. همچنین استفاده از این گیاه برای کودکان زیر پنج سال ممنوع است.

 

آشنایی با خواص گیاه بی نظیر مرزنجوش

 

از نظر پزشکی مرزنجوش سرشار از فلانوءیدها ،تانن ها وگلیکوزیدهای فنولیک است و طبق گزارش های علمی دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروبی قوی برعوامل پاتوژن انسانی و نیز عوامل فساد موادغذایی است و در نتیجه مصرف آن برای تقویت بدن در برابر عفونت ها بسیار موثر است.

 

خواص مرزنجوش (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گیاه مرزنجوش گرم و خشک است.

 

خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از:

 

برای برطرف نمودن سنگینی معده، نفخ و ناراحتی‌های کبدی استفاده از گیاه مرزنجوش توصیه می‌شود.

دم کرده این گیاه به صورت موضعی برای درمان زخم استفاده می‌شود.

درمان استفراغ، اسهال، یرقان و خارش از خواص مرزنجوش است.

از مهمترین خواص مرزنجوش که ارسطو به آن اعتقاد داشت تقویت معده، بادشکن، معرق و ضد تشنج است.

 

با غرغره آب دم کرده گیاه مرزنجوش التهاب دهان و گلو بهبود می‌یابد.

مرزنجوش منبع عالی فیبر بوده، صفرا و سموم سرطانزای روده‌ها را دفع می‌کند.

خوردن دم کرده مرزنجوش نشاط آور بوده و برای درد سینه، سرفه، تنگی نفس و درد قلب مفید است.

خواص دارویی و درمانی زعفران

هوردخت بازدید : 442 چهارشنبه 10 دی 1399 : 17:00 نظرات (0)

مقدمه ای در مورد زعفران و خواص زعفران

زعفران گیاهی است بومی اروپا و آسیا که اغلب به صورت خشک شده به عنوان ادویه و دم کرده استفاده می شود. همان طور که همه ی شما خوب می دانید این ادویه خیلی هم گران است. دلیل آن هم این است که حدود 400 هزار کلاله ی گیاه زعفران، تنها یک کیلوگرم از این ادویه را در اختیار ما قرار می دهد.

 

زعفران

چه افرادی زعفران نخورند

مصرف روزانه یک تا ۳ گرم زعفران به‌عنوان حد مجاز مصرف این گیاه دارویی شناخته می‌شود و افرادی که تمایل به مصرف بیشتر این گیاه خوش آب و رنگ دارند باید حتما تحت نظارت پزشک یا درمانگر خود آن را مصرف کنند. با این وجود برخی از افراد هستند که حتی مصرف مقدار مجاز زعفران برای آن‌ها مضر است.این افراد عبارتند از:

 

• افرادی که با مشکل تعریق کف دست روبه‌رو هستند باید از مصرف زعفران پرهیز کنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعریق کف دست این افراد را بیشتر می‌کند.

 

• مصرف زعفران به افرادی که چاق بوده یا دچار اضافه وزن هستند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. این ادویه اشتهاآور بوده و مصرف مداوم آن منجر به افزایش وزن می‌شود.

 

• افرادی که مصرف زعفران در آن‌ها بیشتر از حد مجاز شود معمولا با علائمی مثل تهوع، استفراغ، درد شکم و خونریزی در مدفوع روبه‌رو می‌شوند. این افراد علاوه بر این افزایش ضربان قلب را نیز تجربه می‌کنند که در این حالت بهتر است فورا با پزشک خود تماس بگیرند.و افرادی که دوست دارند افسرده باشند هرگز زعفران را استفاده ننمایند.

 

خواص دارویی و درمانی زعفران

 

مضرات زعفران

مصرف بیش از حد آن در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می دهد.

مصرف زیاد آن باعث تغییر رنگ پوست می شود.

به علت دارا بودن طبیعت گرم ممکن است منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار شود.

مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود.

دم کردن زعفران

 

مقدار یک قاشق چایخوری زعفران خشک شده رو کاملا پودر کنید و در یک قوری کوچک که حاوی حدود یک استکان آب جوش هست بریزید و درش رو بذارید. مثل چای اون رو روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار بدید تا در طول 20 دقیقه تا نیم ساعت به آرامی رنگ پس بده و غلیظ بشه. از این مایع میتونید برای خوش طعم و رنگ کردن غذاها و پلو ها استفاده کنید. همچنین میتونید مقدار 3/1 قاشق چایخوری زعفران رو در یک قوری به همراه چای قرار بدید تا دم بکشه و به همرا نبات یک چای زعفران خوش عطر و طعم نوش جان کنید.

 

فواید زعفران برای سلامتی

 

زعفران دارای مقدار زیادی منگنز، ویتامین C، آهن ، پتاسیم و ویتامین B6 هست. منگنز کمک میکنه تا قند خونتون تنظیم باشه و همچنین به بهبود سوخت ساز بدن و جذب کلسیم هم کمک میکنه.همچنین به تقویت هرمون های جنسی نیز کمک میکنه. ویتامین C نیز جنگنده عفونت هست و آهن تصفیه کننده خونه و همچنین ویتامین B6 در تشکیل سلول های خونی و آرامش اعصاب موثر هست. پتاسیم نیز به تعادل مایعات در بدن کمک میکنه و اگر میزانش در بدن کم باشه گرفتگی عضلات رو به همراه خواهد داشت.

 

اگر چه زعفران اخیراً به دلیل گران بودن و آگاهی و شناخت مردم از دیگر گیاهان دارویی که علاوه بر این که خواص خوبی دارند و به اندازه ی زعفران هم گران نیستند، محبوبیت قبلی خود را از دست داده اما به هر حال این گیاه دارای خواص درمانی متعددی است که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنم.

 

خواص زعفران

برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و افزایش اشتها مفید است.

از آن جا که طبیعت گرم دارد، سرفه و سرماخوردگی را درمان می کند.

نفخ و اسید معده را از بین می برد.

به شیر ولرم زعفران اضافه کنید و قبل از خواب بخورید تا خواب راحت داشته باشید.

زعفران حل شده در شیر، خشکی و خارش پوست را از بین می برد.

از آن جا که به گردش خون کمک می کند، اختلالات کلیه، مثانه و کبد را درمان می کند.

از درد قاعدگی می کاهد.

علاوه بر تصفیه خون، خاصیت ضدالتهابی نیز دارد.

ماساژ دادن لثه با آب زعفران، التهاب و زخم دهان را از بین می برد.

بررسی های اخیر نشان می دهد که زعفران دارای خاصیت ضدسرطانی است.

با اضطراب و افسردگی مقابله می کند.

استفاده موضعی از زعفران، زخم و سوختگی ها را سریع تر بهبود می بخشد.

برای کاهش دادن کلسترول خون بسیار موثر است.

کارتنوئید موجود در آن از بروز تومورهای پوستی پیشگیری می کند ودردهای آرتریت را تسکین می بخشد.

 

زعفران حاوی بیش از 150 ترکیب متفاوت است. به عنوان مثال پیکروکروسین به عنوان ماده اصلی طعم و مزه اون هست. سافرنال عطر و رایحه زعفران رو به ارمغان میاره و کروسین موجود در زعفران باعث رنگ نارنجی زعفران میشه. بسیاری از خواص دارویی این ادویه به دلیل وجود کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در اون هست که میتونه بدن رو در مقابل بسیاری از آسیب ها حفظ کنه.عصاره زعفران در بسیاری از موارد میتونه باعث مهار رشد تومور های ممختلف بشه و میتونه در مواردی به عنوان داروی ضد سرطان به کار بره.

 

خواص زد افسردگی و تقویت حافظه زعفران

 

از طرفی تحقیقات بدست آمده توسط گروهی از دانشمندان نشان میده که زعفران میتونه عوارض ناشی از آلومینیوم از جمله از دست دادن حافظه و اختلالات عصبی رو بهبود ببخشه و یا از اون پیشگیری کنه.زعفران یک داروی عالی ضد افسردگی هست و باعث نشاط و سرزندگی افراد میشه. جریان خون رو رقیق میکنه و در تقویت حافظه هم نقش موثری داره.

 

زعفران در غذاها

 

استفاده از زعفران در غذاها باعث رنگ و طعم و عطر عالی اونها میشه که با ذائقه ما ایرانی ها بسیار سازگاره. از طرفی آرامبخش هست و اشتها رو زیاد میکنه. همچنین به هضم غذا و تقویت معده کمک زیادی میکنه.

 

مضرات مصرف بیش از حد زعفران و سقط جنین

 

مصرف بیش از حد زعفران نیز باعث کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از حد خون میشه که ممکنه عوارضی مثل خونریزی های بینی و یا رحمی رو در بانوان به همراه داشته باشه. مصرف بیش از حد این ماده به دلایلی که گفته شد برای خانوم های باردار نیز توصیه نمیشه و ممکنه به سقط جنین در ماه های اول حاملگی منجر بشه.چه خوبه که یاد بگیریم چطور از این ماده ارزشمند درست استفاده کنیم به طوری که تنها و تنها از مصرفش برای ما سودمندی حاصل بشه.

خواص معجزه آسا دمنوش علف لیمو

هوردخت بازدید : 228 چهارشنبه 10 دی 1399 : 16:58 نظرات (0)

علف لیمو، چمن معطر، پوتار، ناگرد، کاه مکی (نام علمی: Cymbopogon)

نوعی از علفهای استوایی است که بوی لیمو می‌دهد. اخیراً محققینی در اسراییل خواص ضد سرطانی در آن یافته‌اند. اسانس این گیاه دارای خواصی مانند آنتی باکتریال قوی، اشتها آور، ضد کرم و ضد نفخ است. 

 

درمان سرفه و سرماخوردگی

خواص ضد باکتری این علف می‌تواند باعث درمان سرماخوردگی و سرفه شود. مقداری از علف لیمو را در آب جوش بپزید و بخار آن را استنشاق کنید.

 

جلوگیری از نیش پشه

علف لیمو حاوی ترکیبی به نام سیترونلُل است که برای دفع حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این گیاه می‌تواند پشه‌‌ها و حشرات دیگر را از فضای داخل خانه دور کند. برای استفاده می‌توانید روغن علف لیمو را پیش از آنکه بخواهید بیرون بروید به دست‌ها و ساق پایتان بمالید.

 

درمان کهیر و سایر عفونت‌های پوستی

سیترال موجود در علف لیمو دارای خواص ضد‌باکتری و ضد‌قارچ بوده و به همین خاطر در درمان عفونت‌های پوستی بسیار مؤثر است. از علف لیمو برای درمان کهیر هم استفاده می‌شود. این گیاه در قالب یک داروی هم‌کش باعث پاکسازی پوستتان می‌شود.

 

پیشگیری از بوی بد دهان

۲تا ۳ قطره از روغن علف لیمو را با آب مخلوط کرده و قرقره کنید. این روغن از بوی بدن دهان و جمع شدن جرم در آن جلوگیری می‌کند.

 

علف لیمو

▪ عضلات و بافت‌های بدن را تقویت می‌کند و با کاهش آکنه و جوش کیفیت پوست را بهبود می‌بخشد.

 

▪ مصرف جوشانده علف لیمو فشار خون را کاهش می‌دهد.

 

▪ برگ‌های علف لیمو برای تحریک روده‌ها مؤثر است.

 

▪ علف لیمو تب، سرفه، سرماخوردگی و استرس را رفع می‌کند.

 

▪ علف لیمو درد آرتریت و روماتیسم را برطرف می‌کند.

 

▪ دو قطره روغن علف لیمو را به روغن طبیعی بادام و زیتون اضافه کنید و پوست خود را ماساژ دهید.

 

خواص معجزه آسا دمنوش علف لیمو

 

مصرف موضعی این اسانس سبب کاهش دردهای روماتیسمی و عصبی می‌گردد. اسانس این گیاه دارای کاربرد بسیار وسیع در صنایع آرایشی و بهداشتی است و سالانه ۶۰۰۰ تن از اسانس علف لیمو در جهان تولید می‌گردد. گیاه علف لیمو خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. به هنگام مخلوط شدن با فلفل سیاه برای رفع درد قاعدگی و حالت تهوع مفید است.

 

فواید علف لیمو

▪ چای این گیاه ادرارآور است.

 

▪ روغن علف لیمو التهاب را کاهش می‌دهد و فرد را از درد عضلات، دندان، مفصل و سردرد محافظت می‌کند.

 

▪ این گیاه تصفیه کننده کبد، کلیه، لوله گوارش، مثانه و لوزالمعده است. علاوه بر آن، در کاهش میزان اسید اوریک، کلسترول و چربی‌های اضافه نیز مؤثر است.

 

▪ مصرف این گیاه هاضمه، گردش خون و ترشح شیر را تحریک می‌کند.

 

▪ روغن طبیعی این گیاه، برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم عصبی مفید است و در درمان اختلالات عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و سرگیجه نیز مؤثر است.

 

▪ برای تهیه چای با برگ‌های تازه علف لیمو، دو لیوان آب را با یک چهارم لیوان برگ تازه بجوشانید و برای ۳ دقیقه دم کنید.

 

▪ برای تهیه چای با برگ‌های خشک، یک لیوان آب جوش را با دو قاشق مرباخوری برگ خشک آن در یک لیوان آب برای ۱۰ دقیقه دم کنید.

 

▪ به عنوان ادویه پودر علف لیمو به همراه پودر کاری و زنجفیل در سوپ و خوراک تایلندی کاربرد دارد.

 

دیگر خواص علف لیمو

 

تمیز کردن هوای اتاق

علف لیمو عطر مرکّبات را دارد که باعث می‌شود فضای خانه بوی خوبی داشته باشد. سعی کنید هر شب چند قطره از روغن علف لیمو را در یک دستگاه بخار بسوزانید. از این علف برای عطردرمانی و درمان تشویش و اضطراب هم استفاده می‌شود.

تعداد صفحات : 16

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 40
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 54
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 406
  • بازدید ماه : 1,239
  • بازدید سال : 5,483
  • بازدید کلی : 17,066